Ciekawostki

Porady kulinarne

Wybierając makaron na sklepowej półce warto zwracać uwagę na jego jakość. Makarony czołowych polskich producentów są świetnej jakości i zapewnią nam udane gotowanie.



Podczas zapiekania lasagne lub cannelloni najlepszym sposobem, aby nie wysuszyć potrawy, jest wstawienie na dolną półkę w piekarniku naczynia wypełnionego wodą. Parująca woda sprawi, że danie zachowa odpowiednią wilgotność.



Gotując wodę na makaron, należy pamiętać, by posolić ją dopiero, gdy będzie wrząca. Posolona wcześniej woda potrzebuje więcej czasu, aby się zagotować.



Podczas przygotowywania potraw z makaronem pamiętaj, by ugotowanego makaronu nie podgrzewać już z sosem na patelni. W takim wypadku makaron może się rozgotować. Sos musi być na tyle gęsty, by od razu oblepił ugotowany makaron.



Przechowuj makaron i inne produkty zbożowe w suchym, chłodnym i najlepiej ciemnym miejscu. Po otwarciu paczki zaś w czystych, suchych i szczelnych słojach. Zwracajmy uwagę na termin przydatności do spożycia.



Makaron nie powinien się tłoczyć w garnku. Najlepiej 100 g makaronu ugotować w 1l wody , zaś do gotowania 400 g produktu wybrać większy garnek i ok. 4 l wody. Makaron będzie się swobodnie poruszał, równo się ugotuje i się nie poskleja. Warto pamiętać także, aby go mieszać podczas gotowania.



Dania z makaronu należy podawać w podgrzanych głębokich talerzach . Danie nie wystygnie przedwcześnie i zachowa pełnię smaku.



Nasze babcie dodawały do gotującego się makaronu odrobinę oleju lub oliwy. Kiedyś zapobiegało to sklejaniu się makaronu, dziś nie jest to konieczne, bo jakość makaronów jest zdecydowanie lepsza. Nie można jednak zapomnieć o mieszaniu makaronu podczas gotowania.



Nie zawsze powinniśmy hartować makaron po ugotowaniu zimną wodą, gdyż wtedy słabiej będzie chłonął sos i aromaty z dodatków. Proces ten jest wskazany, jeśli makaron będzie składnikiem sałatki bądź zupy.



Gotując makaron spaghetti wstaw go pionowo do garnka rozkładając go na ściankach , sam wsunie się do garnka i nie poskleja się.



Nie należy zbyt długo gotować makaronu, aby nie tracić jego dobrego smaku i składników odżywczych. Lepiej pozostawić makaron jędrnym i lekko twardym lub wyłączyć gaz i pozwolić mu „dojść” pod przykrywką w celu zachowania jego cennych składników.







Ciekawostki o makaronie

Najstarszy makaron, który odnaleziono w niewielkiej wiosce nad Rzeką Żółtą w Azji miał 4000 lat, a jego długość wynosiła ok. 50 cm.



Pierwsza wzmianka o stosowaniu do makaronu pomidorów pochodzi z XVII wieku. Sos pomidorowy przygotowywany ze szczyptą soli i kilkoma liśćmi bazylii, zaczęli stosować do makaronu dopiero we wczesnych latach XIX wieku uliczni sprzedawcy z południowych Włoch.



Makaron to produkt dobrze znany i uwielbiany na całym świecie. Był jadany jeszcze przed naszą erą w Chinach, popularyzowali go Arabowie, którzy prawdopodobnie jako pierwsi suszyli makaron, powstanie licznych rodzajów makaronu zawdzięczamy XV-wiecznym europejskim mnichom, a gwałtowny wzrost jego spożycia – Napoleonowi. Nie powinien więc dziwić fakt, iż wśród wielbicieli makaronów było i jest wielu słynnych ludzi m.in.: Johann Wolfgang Goethe, Thomas Jefferson czy Harrison Ford.



Polacy średnio zjadają 5 kg makaronu rocznie – powoduje to, że znajdujemy się na 19 miejscu na świecie. Na pierwszym miejscu plasują się oczywiście Włosi (zjadają aż 28 kg), po nich są Wenezuelczycy (prawie 13 kg), a pierwszą trójkę zamyka Tunezja (niemal 12 kg). Pytanie konkursowe: ile kilogramów makaronu spożywają Polacy w ciągu roku?



25 października to Światowy Dzień Makaronu (World Pasta Day). Ustanowiony przez World Pasta Congress w 1995 roku w Rzymie, jest międzynarodowym świętem promującym konsumpcję makaronu jako dania zdrowego, niedrogiego i bardzo smacznego. Miłośnicy makaronu z całego świata tego dnia dyskutują o ekonomicznej i gastronomicznej wszechstronności pasty, dzielą się kulinarnymi pomysłami i doświadczeniem, ale przede wszystkim ucztują i cieszą się jej smakiem. Pytanie konkursowe: W którym roku oraz gdzie został ustanowiony Światowy Dzień Makaronu?



Produkty zbożowe są podstawowym składnikiem codziennej diety, a pierwsze ziarna, pochodzące z dziko rosnących zbóż zostały zebrane ok. 11 tysięcy lat temu.



Największą porcję makaronu ugotowano w 2010 roku we włoskiej restauracji Buca Di Beppo w Kalifornii. Waga miski z makaronem to dokładnie 6253 kg, czyli ponad 6 ton. W Japonii z kolei w tym samym roku wyprodukowano makaron o rekordowej długości 3776m, a co zaskakujące to również Japończyk - Takiru Kobayashi od 2011 roku jest rekordzistą w jedzeniu makaronu. Potrafi zjeść 100g w 45 sekund






Teksty eksperckie

Zboże może – szybkość i wygoda przygotowania posiłków - Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Różnorodność ziaren daje duże możliwości ich wykorzystania. Żyjemy szybko i chcemy, aby nasze posiłki mogły być przygotowane błyskawicznie i wygodnie. Produkty zbożowe doskonale wpisują się w ten styl życia. To zaskakujące, jak niewiele czasu zajmuje przygotowanie makaronów, płatków, czy nawet kasz.

Kasze, zależnie od rodzaju, potrzebują jedynie od dziesięciu do dwudziestu minut, aby były gotowe do spożycia. Delikatną i pyszną kaszę kuskus wystarczy zalać wrzątkiem lub aromatycznym wywarem, odstawić na kilka minut aż wchłonie cały płyn - do tego kawałek pieczonego mięsa, kilka pokrojonych warzyw i szybki, a zarazem zdrowy obiad jest przygotowany.

Podstawą pysznego posiłku mogą być również makarony. Makarony w zależności od rodzaju, grubości i kształtu gotujemy zgodnie z czasem podanym na opakowaniu W trakcie ich gotowania możemy przygotować np. chrupiące warzywa z patelni lub klasyczny sos pomidorowy. Makarony smakują również dobrze na zimno w treściwych sałatkach, które z powodzeniem zastąpią gorący posiłek w pracy lub poza domem.

Szybkie śniadanie? To nie problem! Wystarczy, że zalejesz płatki zbożowe mlekiem, jogurtem, lub zwykłą wodą. Niektóre wymagają zagotowania, inne wystarczy zalać lub po prostu dodać do miski ulubionych owoców. Możesz wybrać płatki owsiane, kukurydziane, gryczane czy jęczmienne. Jedno jest pewne – każdy wybór będzie doskonałym i bezproblemowym początkiem dnia.

Przykładem chyba najszybszego posiłku jest kanapka. W jej przygotowaniu możesz posłużyć się różnymi rodzajami pieczywa: od chrupiących kajzerek, przez mięsiste ciabatty, aż po wilgotne chleby pełnoziarniste. Kromka lub dwie chleba, plaster wędliny lub sera, dowolna ilość ulubionych warzyw i wartościowe śniadanie gotowe.






Agata Lewandowska
Specjalista ds. żywienia człowieka Dietosfera – Poradnia Dietetyczna www.dietosfera.pl

Polski obiad bez ziemniaków? To możliwe! Mamy ciekawsze rozwiązanie! Już od pewnego czasu Polacy chętnie korzystają z dobrodziejstw zbóż i zastępują produktami zbożowymi tradycyjny obiadowy dodatek. Wybór mamy spory – makarony, kasze, ryże, w wielu rodzajach, smakach i wariantach. Zobaczmy zatem, co warto jeść!

Polski obiad bez ziemniaków? To możliwe! Mamy ciekawsze rozwiązanie! Już od pewnego czasu Polacy chętnie korzystają z dobrodziejstw zbóż i zastępują produktami zbożowymi tradycyjny obiadowy dodatek. Wybór mamy spory – makarony, kasze, ryże, w wielu rodzajach, smakach i wariantach. Zobaczmy zatem, co warto jeść!

Makarony – wytwarzane są z mąki z pszenicy twardej (durum), bądź z mąki z pszenicy zwyczajnej i produkowane są w wersjach jajecznych oraz bezjajecznych. Makarony jajeczne mają żółty kolor i najczęściej wykorzystuje się je do różnych rodzajów zup, czego przykładem może być tradycyjny rosół. Makarony bezjajeczne najczęściej wykorzystywane są jako dodatek do warzywnych i śmietanowych sosów, np. w formie spaghetti. W sprzedaży dostępne są również makarony pszenne pełnoziarniste, jak również makarony żytnie i gryczane z pełnego ziarna. Te wersje można stosować zarówno do zup, jak i do dań głównych. Są doskonałym źródłem, błonnika i mikroelementów – np. fosforu, żelaza, manganu.
Ryż –zboże o ogromnych możliwościach zastosowania. Świetnie sprawdza się w daniach kuchni orientalnej (np. dania z woka, czy sushi), włoskiej (risotta), latynoskiej (np. hiszpańska paella), jak również jako dodatek do dań kuchni polskiej. Ryż na sypko można podawać do mięsa i surówek. Polacy lubią też zupy z ryżem, np. pomidorową. Warto też wybierać ryż brązowy, czarny, dziki i pełnoziarnisty – zawierawięcej błonnika, oraz mikroelementów. Co ważne, wszystkie rodzaje ryżu nadają się do spożycia dla osób na diecie bezglutenowej, ponieważ nie zawierają glutenu.

Inne zastosowania tych popularnych produktów zbożowych w kuchni - makaron i ryż możemy dodawać na zimno do rozmaitych sałatek (w niektórych przepisach występuje też ugotowana na sypko kasza gryczana lub pęczak). W ten sposób można skomponować świetne, sycące danie na zimno, idealne na drugie śniadanie. Kasze (zwłaszcza jaglaną i kukurydzianą) oraz ryż wykorzystujemy też w deserach na słodko – np. z jogurtem, owocami, bakaliami, słodkimi smarowidłami – miodem, konfiturą.

Starajmy się wzbogacać naszą dietę w różnego rodzaju produkty zbożowe. Urozmaicona, właściwie zbilansowana dieta sprawia, że jesteśmy zdrowsi.. Wybierajmy na co dzień różne produkty, a korzyści będzie wiele. Zadbamy o właściwą pracę jelit wybierając produkty bogate w błonnik, poprawimy kondycję skóry, paznokci i włosów, dzięki zawartemu w zbożach cynkowi, zaś żelazo pomoże w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Osoby pozbawione energii, wiecznie zmęczone docenią długo uwalniające się węglowodany złożone.






Zbożowe ABC - Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Każdy rodzaj zboża ma inne właściwości. To sprawia, że poszczególne rodzaje mąki oraz produkty zbożowe – choć mogą wyglądać podobnie – będą smakować zupełnie inaczej. To właśnie dzięki tej różnorodności, zboża są tak atrakcyjne w naszej kuchni. Wybierzmy te, które odpowiadają nam najbardziej pod względem wyglądu, smaku, czy szybkości przygotowania.

Różnice w składzie zbóż, które decydują o produkcie finalnym, mogą występować nawet w ramach tego samego rodzaju, zależnie od gatunku i odmiany. Ciekawym przykładem jest owies: zawiera znacznie większą ilość tłuszczu niż pozostałe zboża, co wpływa na jego specyficzne właściwości i smak. Ale spokojnie – tłuszcz w produktach owsianych jest nam potrzebny. Należy do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, których nasz organizm nie potrafi sam wytwarzać.. Spośród wszystkich zbóż owies zawiera też najwięcej błonnika, który znajduje się głównie w łusce. To specjalny rodzaj włókna pokarmowego, który dzięki swoim unikalnym właściwościom wspomaga trawienie. Jęczmień to zboże, które zawiera niewiele tłuszczu, a jego podstawę stanowią węglowodany. Ziarno jęczmienia wykorzystywane jest najczęściej do produkcji kasz i płatków.

Najpopularniejszym zbożem jest pszenica. Wytwarza się z niej chleby, bułki, makarony, kasze i płatki. Zawiera ponad 12% białka, ok. 2% tłuszczu, ok. 10 błonnika pokarmowegoi około 60 % węglowodanów. Spośród wielu gatunków najbardziej znanymi są: pszenica zwyczajna, durum i orkisz. Ta ostatnia ze względu na swoje walory, coraz częściej wykorzystywana jest do produkcji takich produktów jak chleb, makaron, płatki oraz nawet do wyrobów cukierniczych. Orkisz, to zboże o ciekawym, orzechowym posmaku., Ziarno żyta, swym składem przypominające ziarno pszenicy, używane jest głównie do produkcji chleba. Z żyta powstaje pumpernikiel, który swój charakterystyczny smak i brązowy kolor zawdzięcza właśnie temu ziarnu. Produkty żytnie są bogate w błonnik, wpływają na nasz organizm podobnie jak produkty owsiane.

Najbardziej energetycznym zbożem jest ziarno kukurydzy. Zawiera aż 70% skrobi,prawie 4% tłuszczu i niespełna 3% błonnika pokarmowego. Z charakterystycznego, żółtego ziarna kukurydzy produkuje się mąkę, chleby oraz płatki.






Zboże może chronić zdrowie - Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Czy wiesz, jak w łatwy, prosty i przyjemny sposób zadbać o siebie? Jedz produkty zbożowe! One mogą nam dać wiele dobrego. Dzięki swoim właściwościom, produkty zbożowe stały się podstawą talerza żywieniowego oraz inspiracją do tworzenia pysznych dań. Produkty zbożowe są istotnym źródłem węglowodanów, błonnika i białka, a także składników mineralnych i witamin potrzebnych naszemuorganizmowi. Będziemy pełni energii, jeśli codziennie zjemy pięć porcji zbóż – w dowolnej postaci.

Produkty zbożowe charakteryzuje duża różnorodność. Do wyboru mamy wiele rodzajów mąk, kasz, płatków, ryżu, pysznego pieczywa i makaronu. Dzięki przetworom zbożowym dostarczymy organizmowi przede wszystkim odpowiednią ilość węglowodanów i niewiele tłuszczu.

Większość spożywanych przez nas produktów zbożowych pochodzi z mąki. Najczęściej stosowana jest tzw. mąka biała, otrzymywana z wewnętrznej części ziarna. Jest ona stosowana do wyrobu pieczywa, ciastek, makaronów, płatków śniadaniowych i innych produktów spożywczych. Możemy wybrać również mąkę z pełnego przemiału, która – poza ciekawym, rustykalnym smakiem, wzbogaci naszą dietę w większą ilość błonnika i spowoduje, że energii starczy nam na dłużej. Po produkty pełnoziarniste powinny częściej sięgać osoby dbające o linię oraz ci wszyscy, dla których najlepszym lekarstwem jest po prostu właściwie zbilansowana, zdrowa dieta.

Najważniejszymi zbożami w naszej diecie są: pszenica, ryż, kukurydza, jęczmień, żyto i owies. Wszystkie te rodzaje zbóż należą do rodziny traw i mają podobną budowę ziaren. Składają się z zawierającego skrobię bielma, zarodka oraz okrywy owocowo-nasiennej, która chroni ziarno od zewnątrz. Skrobia jest głównym wielocukrem występującym w zbożach, składa się z ponad tysiąca cząsteczek glukozy. Dla człowieka jest jednym z podstawowych źródeł energii, cukry pokrywają bowiem połowę zapotrzebowania człowieka na energię. Natomiast błonnik, w połączeniu z innymi składnikami mineralnymi, to ważne elementy każdej diety. Produkty zbożowe – jak płatki pełnoziarniste, makaron z pełnego ziarna, mąki z pełnego przemiału, czy otręby – zawierają błonnik i dają nam nie tylko uczucie sytości, ale również dodają potrawom ciekawej konsystencji i smaku.






Ewa Sypnik- Pogorzelska
Specjalista ds. żywienia człowieka Dietosfera – Poradnia Dietetyczna www.dietosfera.pl

Produkty zbożowe w codziennej diecie.
Moda na białkowe, wysokotłuszczowe i ubogie w węglowodany diety spowodowała, że wśród osób pragnących schudnąć lub zdrowo się odżywiać pojawiło się błędne przekonanie o konieczności wykluczenia zbóż z naszej codziennej diety. Nic bardziej mylnego! Produkty zbożowe są głównym źródłem energii w codziennej diecie, stanowią podstawę Talerza Żywieniowego. Nie pozwólmy, aby zabrakło ich na naszym stole.

Co dobrego?
Produkty zbożowe zawierają niezbędne składniki potrzebne do wzrostu, rozwoju i pracy organizmu, przede wszystkim węglowodany i białko roślinne. Są też źródłem składników mineralnych. Produkty pełnoziarniste sprawiają, że czujemy się syci przez dłuższy czas. Pamiętajmy o tym, że wzbogacając każdy z pięciu posiłków dziennie produktami zbożowymi zapewnimy sobie stałe źródło energii. Białko roślinne - czy może być pełnowartościowe?

Produkty zbożowe są źródłem białka roślinnego i doskonaleuzupełniają produkty mleczne oraz mięso. Takie połączenie zbóż i białek zwierzęcych sprawia powstanie efektu komplementarności białek egzogennych, czyli tych, które możemy dostarczyć do organizmu tylko z pożywieniem. Eksperymentuj łącząc produkty zbożowe z ziarnami słonecznika, dyni, siemienia lnianego, ziaren soi, ale także z oliwkami, suszonymi pomidorami i ziołami – wzbogacisz w ten sposób nie tylko ich smak, ale również wartości odżywcze. Co i dla kogo?

Ogromna różnorodność produktów zbożowych sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Osoby dbające o linię mogą wybrać produkty pełnoziarniste: pieczywo , płatki, otręby, czy makaron. Ci, którzy skarżą się na problemy z przewodem pokarmowym powinni sięgać po pieczywo pszenne lub mieszane, pieczywo chrupkie, ryżowe lub sucharki, które nie obciążą dodatkowo jelit.

Produkty gryczane, ryżowe, z amarantusa i kukurydzy to idealne rozwiązanie dla osób z celiakią i nietolerujących glutenu. Jeśli aktywnie uprawiasz sport, pamiętaj o obowiązkowej regeneracji mięśni: zwykła kajzerka z białym serem i miodem zadba o błyskawiczną odbudowę zapasów glikogenu w wątrobie i mięśniach.

Marzysz o romantycznej kolacji we dwoje, ale boisz się porażki w kuchni? Eksperymentuj z makaronem! Wystarczy sprężyste spaghetti al dente, słoiczek aromatycznego pesto genovese, garść pomidorków koktajlowych i świeża rukola – to proste i lekkie danie zaskoczy niejednego wielbiciela włoskiej kuchni. Zadbajmy też o najmłodszych – to prawdziwi smakosze! Śniadania z fantazyjnymi kanapkami, kasze i płatki z dodatkiem mleka czy jogurtu i owoców, smakowite tortille, sałatki z makaronu, kurczaka i warzyw: tym nie pogardzi żaden młody człowiek.

Pamiętajmy że w codziennej diecie powinny znaleźć się różne formy produktów zbożowych (pieczywo, makarony, kasze, płatki zbożowe, otręby, zarodki pszenne). Im bardziej urozmaicamy naszą dietę, tym więcej wartościowych składników dostarczamy. Dzięki temu dbamy o prawidłowy rozwój i funkcjonowanie naszego organizmu. Produkty zbożowe to doskonały smak ,radość dla podniebienia oraz smaczna inspiracja w każdej kuchni!



Warto wiedzieć

Porady kulinarne

Podczas zapiekania lasagne lub cannelloni najlepszym sposobem, aby nie wysuszyć potrawy, jest wstawienie na dolną półkę w piekarniku naczynia wypełnionego wodą. Parująca woda sprawi, że danie zachowa odpowiednią wilgotność.

Gotując wodę na makaron, należy pamiętać, by posolić ją dopiero, gdy będzie wrząca. Posolona wcześniej woda potrzebuje więcej czasu, aby się zagotować.

Porady kulinarne

Makaron nie powinien się tłoczyć w garnku. Najlepiej 100 g makaronu ugotować w 1l wody , zaś do gotowania 400 g produktu wybrać większy garnek i ok. 4 l wody. Makaron będzie się swobodnie poruszał, równo się ugotuje i się nie poskleja. Warto pamiętać także, aby go mieszać podczas gotowania.

Ciekawostki o makaronie

Produkty zbożowe są podstawowym składnikiem codziennej diety, a pierwsze ziarna, pochodzące z dziko rosnących zbóż zostały zebrane ok. 11 tysięcy lat temu.

Największą porcję makaronu ugotowano w 2010 roku we włoskiej restauracji Buca Di Beppo w Kalifornii. Waga miski z makaronem to dokładnie 6253 kg, czyli ponad 6 ton. W Japonii z kolei w tym samym roku wyprodukowano makaron o rekordowej długości 3776m, a co zaskakujące to również Japończyk - Takiru Kobayashi od 2011 roku jest rekordzistą w jedzeniu makaronu. Potrafi zjeść 100g w 45 sekund