Czat z Ewą Sypnik-Pogorzelska

Ewa Sypnik-Pogorzelska

    Dietetyk
    Produkty zbożowe, także pieczywo, można łączyć z produktami mlecznymi, wędliną , pastami z warzyw strączkowych. Dzięki temu zachodzi proces uzupełniania się aminokwasów i wzrasta wartość biologiczna białka roślinnego.

Zapis z czatu

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Dzień dobry, zapraszam do zadawania pytań. Dzisiejszym tematem przewodnim jest pieczywo.

~gość:
Dzień dobry, jaki chleb poleca Pani osobie, która potrzebuje dużo energii w ciągu dnia? Czy lepsze jest ciemne pieczywo?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Przede wszystkim polecam regularne jedzeni, które gwarantuje stały dowóz energii w ciągu dnia. Dobrze, żeby w każdym z posiłków (zalecanych jest 5 posiłków) znalazły się węglowodany złożone w postaci np.: pieczywa ciemnego, razowego (pszenne i żytnie). Pieczywo ciemne ze względu na dużą ilość błonnika i skrobi (węglowodan złożony) świetnie spełni funkcję sukcesywnego uwalniania energii i dostarczania jej do naszego organizmu – dzięki temu nie jesteśmy szybko głodni.



~gość:
Ile powinno sie tego pieczywa maksymalnie jeść dziennie?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Dla dorosłego człowieka to około 5-6 porcji produktów zbożowych dziennie, które wymiennie można stosować z kaszą, płatkami, makaronami i pieczywem.



~gość:
dzien dobry mam pytanie z czym nie można łączyć chleba w posiłkach, Marek

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Produkty zbożowe, także pieczywo, można łączyć z produktami mlecznymi, wędliną , pastami z warzyw strączkowych. Dzięki temu zachodzi proces uzupełniania się aminokwasów i wzrasta wartość biologiczna białka roślinnego.



~gość:
A co z tzw. Bezglutenowcami?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Osoby te muszą wykluczyć produkty zbożowe zawierające gluten (pszenica, żyto), ale na rynku można bez problemu dostać pieczywo bezglutenowe zawierające w swoim składzie kukurydzę, ryż, które również są bogatym źródłem węglowodanów. Jest to trudniejsze w realizacji, ale nie niemożliwe. Dobrym źródłem węglowodanów dla osób z nietolerancją glutenu jest również kasza gryczana, płatki ryżowe – produkty te, zjadane na słodko i na słono – będą dobrym rozwiązaniem zarówno na śniadanie jak i na przegryzkę.



~gość:
Witam,czemu w dietach odchudzających słynne jest wyeliminowanie chleba, każdego?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Nie powinniśmy eliminować pieczywa z diety osób odchudzających się. Obawy wynikają z tego, że zawierają spore ilości energii, ale pamiętajmy, że ta energia i zawarte w produktach składniki mineralne i witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Racjonalne spożywanie różnych grup produktów zbożowych bardzo korzystnie wpływa na dietę.



~gość:
Jaki chleb powinno się jeść w procesie odchudzania ?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Ciemne pieczywo z mąki żytniej i pszennej z dużą ilością błonnika, dobrze, żeby pojawiły się także pestki słonecznika, dyni, siemię lniane – składniki te wzbogacają wartość odżywczą pieczywa. Na rynku coraz częściej można dostać pieczywo z dodatkiem amarantusa (dużo żelaza i wartościowego białka). Pieczywo z dodatkiem otrąb, płatków owsianych, śliwką suszoną dobrze wpływają na perystaltykę jelit, reguluje wypróżnianie.



~gość:
Witam Pani Ewo mam takie pytanie od tygodnia zacząłem walczyć z moimi kg, trzy razy w tyg. chodzę na siłownie i staram się uważać co jem, proszę mi powiedzieć co jeść przed treningiem co po treningu. Do tej pory jadłem białe serki zawsze po treningu ale po tyg. po prostu już mi się znudziły :) tak samo przed treningiem jadłem makarony i tak samo mam ich już dosyć .

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Większy posiłek: lunch, obiad powinien być zjedzony na 2 godziny przed treningiem (ryż, makarony, kasze, węglowodany złożone) - pomysłów jest dużo. Na 30 minut przed treningiem dobrze jest zjeść np. zwykłą białą bułkę z dżemem i serkiem. Do 30 minut po treningu również węglowodany proste z białkiem, czyli wspomniany przez Pana serek, które bardzo szybko podwyższają poziom glikogenu w wątrobie i mięśniach, który zużył Pan podczas treningu.



~gość:
witam :) chciałam zapytać o chleb ig, wieloziarnistym o niskim indeksie glikemicznym, czy każda osoba może go jeść czy dobra jest w dietach?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Dla wszystkich, szczególnie polecane dla osób z cukrzycą, osób odchudzających się, ale też nie można przesadzać z jego ilością. Powinny uważać osoby z problemami jelitowymi.



~gość:
dzien dobry, jakie ciemne pieczywo jest najbardziej dietetyczne? Kiedy warto unikać chleba? (np wieczorem?) dziękuję

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Najlepsze są pieczywa z mąki z pełnego przemiału (zawierają najwięcej składników mineralnych, błonnika). W ciągu dnia, kiedy mamy większą aktywność fizyczną i umysłową, powinniśmy jeść pieczywo w większej ilości. Są także grupy osób, którym zaleca się pieczywo oraz inne produkty zbożowe także na kolację, np. cukrzykom, ponieważ energia uwalnia się bardzo powoli. Mowa tu o pieczywie pełnoziarnistym, dobrym jakościowo.



~gość:
Witam, od dawna zastanawiam się, który chleb jest bardziej wartościowy i korzystniejszy gdy ktoś dba o linię... orkiszowy czy razowy ?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Oba pieczywa są bardzo zdrowe. Razowy oznacza, że jest wykonany z mąki z pełnego przemiału (im wyższy typ mąki, tym bardziej wartościowe pieczywo – może dochodzić do 2000 i takiego szukaj). Orkisz to stara odmiana pszenicy, z której również można wypiekać pieczywo razowe i wbrew pozorom również zawiera gluten.



~gość:
Czy spożywanie pieczywa na bazie ryżu, mówię tu o waflach ryżowych równie dobrze zastąpi pieczywo zbożowe?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Jest to alternatywa dla pieczywa polecana na przegryzki, przekąski między posiłkami. Ze względu na wysoki indeks glikemiczny, niezalecana w chorobach cukrzycowych. Trzeba uważać z ilością bo można łatwo przesadzić.



~gość:
Dzień dobry. Jestem bardzo szczupłą osobą jakie pieczywo byłoby mi odpowiednie. Mam na myśli moja wagę. Nie chcę tracić kilogramów wręcz przeciwnie. Proszę o poradę. Aneta.

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Jeżeli jest Pani zdrową osobą zalecam różne rodzaje pieczywa. W Pani diecie powinny pojawić się pieczywa z pełnego przemiału z ziarenkami jak i pieczywo pszenne, mieszane. Właściwe dodatki do pieczywa wzbogacą Pani dietę i podwyższą wartość odżywczą białka roślinnego z pieczywa. Od czasu do czasu biała bułka również nie zaszkodzi.



~gość:
Jaki chleb jest zdrowszy na zakwasie, czy na drożdżach?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Na zakwasie.



~gość:
Witam.Jestem po chemioterapii.Przy problemach z trawieniem jakie pieczywo powinnam spożywać.Pozdrawiam

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Pieczywo pszenne czerstwe i dobrze zwrócić uwagę na to, aby dodatki były wartościowy, czyli: dobre jakościowo chude wędliny, pasty z warzyw gotowanych, jaj.



~gość:
Witam, co sądzi pani o chlebie razowym bez drożdży, ostatnio kupiłam taki i było dosyć drogi w porównaniu z innymi razowymi chlebami.

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Polecam. Cena wynika z technologii wytwarzania zakwasu, który wymaga większej cierpliwości i dbałości ale jest zdecydowanie zdrowszy. Cena pieczywa często przekłada się na jego jakość.



~gość:
Jakie pieczywo jeść przy jelicie wrażliwym,wzdęciach??

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Należy wyeliminować pieczywo z dużą ilością błonnika (z pełnego przemiału). Bywa, że pieczywa na zakwasie powodują wzdęcia. Polecam pieczywo czerstwe pszenne.



~gość:
Witam. Nie do końca rozumiem, czemu wyeliminowanie pieczywa z diety to błąd. Ja przestałam jeść pieczywo w jakiejkolwiek postaci i w ciągu 2 miesięcy schudłam parę kilogramów. (Oczywiście nie tylko dzięki temu.) Czy robię błąd? Jakie pieczywo i jak często powinnam zacząć wprowadzać do swojego jadłospisu?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Pani spadek masy ciała wynikał z niskiego bilansu energetycznego, czyli dostarczała Pani mniej energii niż Pani organizm potrzebował. Jaki będą konsekwencje wyeliminowania pieczywa z diety może Pani zobaczyć nawet po kilku miesiącach. Poza tym, czy wyobraża sobie Pani życie bez pieczywa i produktów zbożowych? Na tym poziomie energetycznym każdy dodatkowy posiłek w postaci kromki pieczywa będzie powodował efekt jojo. Wyjściem z takiej diety będzie trudne. Proponuję rozpocząć wprowadzanie pieczywa od pół kromki dziennie i obserwować swoją wagę. Z wartościowego, dobrego pieczywa ma Pani nie tylko energię wolno uwalniającą się, ale też witaminy z grupy B, żelazo, magnez. Posiłek z pieczywem daje uczucie sytości na dłużej.



~gość:
Pani Ewo pieczywo tradycyjne czy chrupkie np. Wasa? Słyszałam, że ich wartość kaloryczna jest podobna, tylko chrupkie po prostu jest lżejsze?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
I takie, i takie. W zdrowej , racjonalnej diecie możemy urozmaicać swoje posiłki i dostarczać energii z różnych produktów. Pieczywo razowe dobrze zjeść rano, żeby dobrze zacząć dzień z dużą dawką dobrej energii (witaminy, składniki mineralne), a chrupkie dobre będzie na przegryzkę w pracy albo na wycieczce. Zamiennie można stosować: jedna kromka razowego, dwie chrupkiego.

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk:
Dziękuję za pytania, życzymy dobrych wyborów. Miłego dnia!

Warto wiedzieć

Porady kulinarne

Podczas zapiekania lasagne lub cannelloni najlepszym sposobem, aby nie wysuszyć potrawy, jest wstawienie na dolną półkę w piekarniku naczynia wypełnionego wodą. Parująca woda sprawi, że danie zachowa odpowiednią wilgotność.

Gotując wodę na makaron, należy pamiętać, by posolić ją dopiero, gdy będzie wrząca. Posolona wcześniej woda potrzebuje więcej czasu, aby się zagotować.

Porady kulinarne

Makaron nie powinien się tłoczyć w garnku. Najlepiej 100 g makaronu ugotować w 1l wody , zaś do gotowania 400 g produktu wybrać większy garnek i ok. 4 l wody. Makaron będzie się swobodnie poruszał, równo się ugotuje i się nie poskleja. Warto pamiętać także, aby go mieszać podczas gotowania.

Ciekawostki o makaronie

Produkty zbożowe są podstawowym składnikiem codziennej diety, a pierwsze ziarna, pochodzące z dziko rosnących zbóż zostały zebrane ok. 11 tysięcy lat temu.

Największą porcję makaronu ugotowano w 2010 roku we włoskiej restauracji Buca Di Beppo w Kalifornii. Waga miski z makaronem to dokładnie 6253 kg, czyli ponad 6 ton. W Japonii z kolei w tym samym roku wyprodukowano makaron o rekordowej długości 3776m, a co zaskakujące to również Japończyk - Takiru Kobayashi od 2011 roku jest rekordzistą w jedzeniu makaronu. Potrafi zjeść 100g w 45 sekund