Czat z Anną Jelonek

Anna Jelonek

    Dietetyk
    Powinniśmy jeść produkty zróżnicowane i te brązowe, i te jasne, szczególnie jeśli chodzi o dzieci i młodzież.

Zapis z czatu

Dietetyk Anna Jelonek : Dzień dobry :) już jesteśmy, zapraszamy do zadawania pytań.

~gość:
Jaka jest różnica pomiędzy makaronami i ryżami białymi a brązowymi? Czy ma to wielkie znaczenie w diecie?

Dietetyk Anna Jelonek:
Ogólnie dużych różnic nie ma, powinniśmy jeść produkty zróżnicowane i te brązowe, i te jasne, szczególnie jeśli chodzi o dzieci i młodzież.



~gość:
witam...pytanie odnośnie ilości jedzonego pieczywa i makaronów

Dietetyk Anna Jelonek:
Jeżeli chodzi o pieczywo i makarony, są to dwie porcje z pośród pięciu, które powinniśmy spożywać, czyli: pieczywo, makaron, kasza, płatki, mąka - zgodnie z talerzem zdrowia rekomendowanych przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia.



~gość:
Mówiła Pani o tym co jeść, aby uzyskać uczucie sytości. Zatem jakie to produkty (mam na myśli napady głodu itd.). Co sądzi Pani o suplementach hamujących apetyt ?

Dietetyk Anna Jelonek:
Produkty, które dają uczucie sytości to przede wszystkim węglowodany złożone, czyli: chleb, kasze, makarony, płatki, mąki. Dzięki nim poziom glukozy jest na stałym poziomie dzięki temu nie chce nam się tak bardzo ciągle jeść, nie mam napadów głodu oraz tłuszcz w ich obecności lepiej się spala. Bez ich udziały w diecie efekt jojo gwarantowany. Suplementów nie polecam.



~gość:
Witam:)Więc możemy wprowadzać węglowodany do wszystkich posiłków w ciągu dnia bez obawy przed wagą??Pozdrawiam

Dietetyk Anna Jelonek:
Jak najbardziej, ale to właśnie węglowodany złożone, czyli wcześniej wspomniane kasze, mąki, płatki, makrony a nie węglowodany proste, czyli m.in. słodycze, owoce, które to właśnie są przyczyną nadwagi i otyłości. Węglowodany złożone powinny być przynajmniej w pięciu porcjach w ciągu dnia i jeśli zapotrzebowanie jest np. 2000 kacl/dobę to minimum 1000 powinno pochodzić z tych produktów.



~gość:
Dzień dobry, Karmię piersią, jem dużo kasz, płatków i makaronów, ale.. wiem, że nie powinnam jeść kukurydzy. Jak to jest z płatkami kukurydzianymi?

Dietetyk Anna Jelonek:
Ogólnie płatki kukurydziane są bardzo dobre dla dzieci bo są lekkostrawne, nie zawierają glutenu więc są polecane dla osób z celiakią, dla dzieci poniżej 6. miesiąca życia i można fajnie je połączyć np. z miodem.



~gość:
Witam, Mam pytanie odnośnie zbóż, które można jeść na wieczór oraz po treningu. Wiadomo, że niektóre mają niższy, inne wyższy indeks glikemiczny czyli czas w jakim się te węglowodany rozkładają. Jaki typ węglowodanów powinniśmy jeść w okolicach treningowych (przed i po- biegi, siłownia) a jaki typ w czasie gdy metabolizm spowalnia (wieczór)? Oraz drugie pytanie, czy spalanie tłuszczu zachodzi tylko i wyłącznie w obecności węglowodanów i jeżeli tak to jaki jest sens diety low-carb? Pozdrawiam Dawid B.

Dietetyk Anna Jelonek:
Węglowodany złożone powinniśmy uzupełniać przed wysiłkiem fizycznym jak również po w ciągu 2 godzin powinniśmy dostarczyć około 50 gr. węglowodanów złożonych w celu odbudowania zapasów glikogenu. Spalanie tłuszczu zachodzi w obecności węglowodanów złożonych - to prawda, powinny być na minimalnym poziomie 50% naszego zapotrzebowania, spożywane w pięciu posiłkach a dieta low-carb nie ma sensu, to kolejny mit.



~gość:
mam problem ze wzdęciami i zaparciami. Produkty zbożowe nie są tu chyba zbyt dobrym pomysłem

Dietetyk Anna Jelonek:
Przyczynę zaparć należy stwierdzić. Jeżeli chodzi o produkty zbożowe zawierają bardzo dużo błonnika co pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit oraz na przemianę materii ale tylko wtedy, jeżeli pijemy odpowiednio dużo wody, min. 2 l w ciągu dnia. Należy wykluczyć choroby przewlekłe typu: nadwrażliwość jelita, zapalenie żołądka, celiakię - one są przyczyną często zaparć i wzdęć.



~gość:
Czy produkty zbożowe mogą wpłynąć pozytywnie na cerę trądzikową ?

Dietetyk Anna Jelonek:
Mogą pomagać, bo zawierają dużo witamin, składników mineralnych oraz mają właściwości oczyszczające, więc polecam.



~gość:
Mam pytanie o płatki kukurydziane dla dzieci typu cini minis czy są dobre na śniadanie z mlekiem bo są rożne opinie

Dietetyk Anna Jelonek:
Lepiej podać tradycyjne płatki z kukurydzy dodając miodu lub cukru brązowego stewi.



~gość:
Mam pytanie- jak jedzenie zbóż się do osób mających cukrzycę lub nią zagrożonych? Sama mam problem z "cukrami" po ciąży - obciążenie niestety wyszło za duże... Mierzę poziom glukozy przez jeden dzień w tygodniu - takie zalecenie z poradni diabetologicznej. Nie wiem też jak wyglądają poziomy u zdrowego człowieka? Wiem do ilu jest granica-140 po 2h lecz zastanawia mnie czy nie dla osób już chorujących. Powiem szczerze, że boję się więcej zjeść bo gdy widzę 2h po posiłku 118,110, raz 126 to popadam w rozpacz ;) zwykle te poziomy nie przekraczają 100. I nie wiem też co ile jeść, niby co 3-4h lecz czy ten poziom nie powinien opaść więcej? Przecież jeśli 2h po będę miała 140 to za kolejną godzinę troszkę tylko spadnie...ehhh

Dietetyk Anna Jelonek:
Jak i przy cukrzycy, jak i dla osoby zdrowej podaż produktów zbożowych pozwala utrzymać glukozę i insulinę na stałym poziomie, ale oczywiście trzeba uwzględnić je w pięciu posiłkach, jeść co 3-4 h, pierwszy posiłek zjeść najpóźniej do godziny, a ostatni na dwie godziny przed snem.



~gość:
Czy jedzenie chleba z ziarnami zbóż rzeczywiście pomaga w utrzymaniu prawidłowego zdrowia?

Dietetyk Anna Jelonek:
Tak, jest to produkt zbożowy, czyli jedna z pięciu porcji i ma dużo wartości odżywczych więc na zdrowie wpływa pozytywnie.



~gość:
czy płatki muesli rzeczywiście są zdrowe?

Dietetyk Anna Jelonek:
Ogólnie płatki mogą być z różnego rodzaju ziarna zbóż, m.in żyto, jęczmień, owies, zawierają bardzo dużo błonnika, magnezu, cynku, fosforu i witaminy z grupy B dzięki czemu na nasze zdrowie wpływają korzystnie.



~gość:
Dzień dobry. Mówi się, że makarony tuczą. Wszyscy sportowcy, trenerzy personalni nagłaśniają, żeby jeść tylko ciemne, a tak na prawdę ile w tym prawdy?

Dietetyk Anna Jelonek:
Nie, nie tuczą. To kolejny mit. Jeśli nie dostarczamy tego typu produktów organizm broni się i zaczyna kumulować tkankę tłuszczową w konsekwencji przyrost masy ciała. Makarony ciemne zawierają troszkę więcej błonnika, witamin, składników mineralnych, należy jeść różnorodnie, czyli białe i ciemne.



~gość:
Dzień dobry! Czemu, jeśli w ogóle to prawda, makarony 'al dente' są zdrowsze od tych dłużej gotowanych?

Dietetyk Anna Jelonek:
Nie powinien być rozgotowany, bo traci swoje wartości odżywcze, czyli al dente najlepszy.



~gość:
Z czym łączyć makarony aby nie były tuczące i dawały uczucie sytości

Dietetyk Anna Jelonek:
Najlepiej jak jest: makaron, warzywa i mięso.



~gość:
Witam serdecznie. Jestem mama bliźniaczek karmiącą piersią i w związku tym mam pytanie: Czy zapotrzebowanie kobiet karmiących piersią na produkty pełnoziarniste/ zbożowe jest wyższe i jakie jest zapotrzebowanie kaloryczne. Dziękuje za odpowiedz. Pozdrawiam, Aneta

Dietetyk Anna Jelonek:
Kobieta karmiąca powinna jeść więcej o 500 kacl/dobę w stosunku do swojego zapotrzebowania bo spala średnio karmiąc około 700 kacl więc produkty zbożowe będą dobrym zapotrzebowaniem aby to zapotrzebowanie uzupełnić.



~gość:
Jestem bezglutenowcem i mam ciągle potrzebę jedzenia słodyczy Dlaczego? Jakimi produktami mam zastąpić zboża?

Dietetyk Anna Jelonek:
Potrzeba jedzenia słodyczy być może wynika ze złego sposobu odżywiania się, zbyt małej podaży produktów zbożowych, ale są zboża, które naturalnie są pozbawione glutenu czyli: kukurydza, ryż, kasza gryczana czy jaglana. Można tak skomponować dietę, że będzie pokryte zapotrzebowanie.

Dietetyk Anna Jelonek:
Dziękuję Wszystkim za ciekawe i intrygujące pytania :) Miłego dnia!

Warto wiedzieć

Porady kulinarne

Podczas zapiekania lasagne lub cannelloni najlepszym sposobem, aby nie wysuszyć potrawy, jest wstawienie na dolną półkę w piekarniku naczynia wypełnionego wodą. Parująca woda sprawi, że danie zachowa odpowiednią wilgotność.

Gotując wodę na makaron, należy pamiętać, by posolić ją dopiero, gdy będzie wrząca. Posolona wcześniej woda potrzebuje więcej czasu, aby się zagotować.

Porady kulinarne

Makaron nie powinien się tłoczyć w garnku. Najlepiej 100 g makaronu ugotować w 1l wody , zaś do gotowania 400 g produktu wybrać większy garnek i ok. 4 l wody. Makaron będzie się swobodnie poruszał, równo się ugotuje i się nie poskleja. Warto pamiętać także, aby go mieszać podczas gotowania.

Ciekawostki o makaronie

Produkty zbożowe są podstawowym składnikiem codziennej diety, a pierwsze ziarna, pochodzące z dziko rosnących zbóż zostały zebrane ok. 11 tysięcy lat temu.

Największą porcję makaronu ugotowano w 2010 roku we włoskiej restauracji Buca Di Beppo w Kalifornii. Waga miski z makaronem to dokładnie 6253 kg, czyli ponad 6 ton. W Japonii z kolei w tym samym roku wyprodukowano makaron o rekordowej długości 3776m, a co zaskakujące to również Japończyk - Takiru Kobayashi od 2011 roku jest rekordzistą w jedzeniu makaronu. Potrafi zjeść 100g w 45 sekund