Czat z Ewą Sypnik-Pogorzelska

Ewa Sypnik-Pogorzelska

    Dietetyk
    6 porcji zbożowych zalecane dziennie, które można wymiennie stosować z pieczywem, płatkami różnego rodzaju i właśnie kaszami

Zapis z czatu

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Dzień dobry, witamy Wszystkich na czacie. Dzisiaj będziemy wyjaśniać dlaczego kasze są takie zdrowe. Zapraszam do zadawania pytań.



~gość: Dzienidobry ile porcji powinniśmy jesć

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: 6 porcji zbożowych zalecane dziennie które można wymiennie stosować z pieczywem, płatkami różnego rodzaju i właśnie kaszami.



~gość: Dlaczego warto jeść kasze

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Złożone węglowodany, skrobia - która uwalnia energię sukcesywnie, błonnik pokarmowy - reguluje perystaltykę jelit i obniża poziom złego cholesterolu, białko o dobrej jakości biologicznej, które w połączeniu z produktami zwierzęcymi staje się jeszcze lepsze, rutyna wzmacniająca naczynia krwionośne, lecytyna na pamięć, luteina na wzrok, witaminy z grupy B, żelazo, magnez, fosfor, wapń i inne cenne składniki korzystnie wpływające na nasze zdrowie i urodę.



~gość: czy w czasie ciąży można jeść kaszę

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Tak, zwłaszcza gryczaną, która ma rutynę wzmacniającą naczynia krwionośne i kwas foliowy niezbędny w tym stanie dla prawidłowego rozwoju cewy nerwowej. Duża ilość błonnika w późniejszych etapach ciąży pomogą zapobiec zaparciom.



~gość: Witam serdecznie, Bardzo lubię kasze mannę, chociaż wczoraj przeczytałam, że osoby odchudzające się powinny jej unikać, czy to prawda?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Kasza manna jest lekkostrawna i polecana dla osób z problemami żołądkowymi i jelitowymi. Dla osób odchudzających się polecana w mniejszych ilościach ponieważ zawiera mniej błonnika niż inne gruboziarniste kasze. W ramach urozmaicenia swojej nisko energetycznej diety kasza manna w niewielkiej ilości, np.: jako deser z owocami, również spełni funkcję odżywczą. Ważne, żeby nie przesadzać z ilością. Polecam również kaszę gryczaną, pęczak, jaglaną



~gość: Czy kasze pęczak można blendować i podać pół rocznemu dziecku

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Kaszę jęczmienną zaleca się po 10tym miesiącu życia. Wcześniej, po 4tym miesiącu życia dziecka zalecana i często podawana przez mamy jest lekkostrawna niezawierająca glutenu kasza kukurydziana. Kaszę manną również można podawać we wcześniejszym etapie życia jeśli dziecko pozytywnie przeszło próbę ekspresji na gluten.



~gość: Czy kasza jaglana jest dobra dla zdrowia.

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Kasza jaglana ze względu na obecność krzemu korzystnie wpływa na stawy, włosy, paznokcie oraz lecytynę, która wpływa na pracę mózgu i ma działanie podobne do antybiotyku, przeciwzapalne i antybakteryjne. Na ten sezon, sezon zimowy, bardzo polecana w postaci porannej jaglanki z owocami suszonymi, różnego rodzaju pestkami - rozgrzewa i doda dużo energii.



~gość: Drugie moje pytanie dotyczy osób ze skłonnością do nadwagi i już z nadwagą. Czy są kasze, lub sposowy ich przyrządzenia, z których lepiej zrezygnować? jaka ilość kaszy będzie odpowiednia jako dodatek do mięsa do posiłku?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Najlepiej korzystać z kasz gruboziarnistych zawierających dużą ilość błonnika, który zapewnia sytość na dłużej, zapobiega zaparciom i obniża poziom złego cholesterolu. Należałoby ograniczyć spożycie kasz drobnych, czyli: manna, kukurydziana. Jako dodatek do dania obiadowego przy diecie nisko energetycznej zaleca się jedną porcję kaszy, czyli pół szklanki ugotowanego produktu. W zależności od tego na jak nisko deficytowej Pani jest ilość pozostałych produktów zbożowych powinna być dostosowana do Pani potrzeb.



ZuzaKrzywaźnia: Kiedy nie można jeść kaszy?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Kasz gruboziarnistych nie polecamy w wrzodach żołądka i dwunastnicy w zapaleniu pęcherzyka żółciowego. Kasze zawierające gluten, czyli: jęczmienna, manna nie polecamy osobom z nietolerancją glutenu i celiakii. Gruboziarniste kasze niepolecane są niemowlakom.



~gość: które kasze są najlepsze w trakcie karmienia piersią?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Generalnie wszystkie ale w rozsądnych ilościach, starając się urozmaicać jak najbardziej.



~gość: Witam, chciałabym zapytać z czym najlepiej podawać kasze jaglaną, aby posiłek był zbilansowany i dietetyczny, a przy tym smaczny? Pozdrawiam

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Najlepiej ugotować ją na wodzie, wcześniej dokładnie opłukać, dodać odrobinę mleka, jogurtu, uprażone jabłko, pestki słonecznika lub orzechy, cynamon, kardamon, imbir i mamy smaczny, pełnowartościowy posiłek na dzień dobry.



~gość: witam mam 27 lat jestem szczupła a cokolwiek zjem nawet mała ilość mam strasznie wzdęty brzuch!na śniadanie jem owsiankę ok 9-10 ok 13-15 ryz z warzywami lu czasami kasze jaglana z marchewka i serkiem favita a ok 18 ciemne pieczywo i nie wiem dlaczego już nie wiem co robić i co jeść?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Skonsultować z lekarzem dietetykiem, zrobić dokładny wywiad żywieniowy - może trzeba będzie wykluczyć z diety pewne składniki jak laktoza czy gluten, które mogą powodować takie reakcje.



~gość: czy kasze można jeść przy zatruciu pokarmowym? i która?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Kasza manna, kukurydziana najlepiej gotowana na wodzie.



~gość: W jaki sposób podać kasze 2latkowi jeśli jej nie lubi?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Na pewno włożyć dużo zaangażowania i pracy, przejrzeć blogi kulinarne w poszukiwaniu przepisów i inspiracji. Ze swojej strony mogę polecić kaszę jaglaną na słodko (z owocami: jabłko, gruszka czy inne ulubione syna), przemycić kaszę gryczaną do gołąbków czy kotlecików z mięsa mielonego. Dobrym sposobem na deser będzie kostka z kaszy manny z musem malinowym. Eksperymenty w kuchni angażując dziecko będą bardzo owocne. Powodzenia :)



~gość: Czy może Pani podać jakieś przykładowe, tzw. dania idealne z kaszy jęczmiennej dla osób odchudzających się? Czy lepsze dla naszej formy są dania wegetariańskie (np. kasza z cukinią, pomidorem, koprem) czy może jednak z mięsem (np. z piersią z kurczaka)?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Zdecydowanie wartościowszym połączeniem jest połączenie z produktami zwierzęcymi: mięsem, mlekiem , jajami - dochodzi wtedy do uzupełniania się aminokwasów i tworzymy pełnowartościowy, racjonalny posiłek. Dobrze jest też do takiego dania dodać wspomniane warzywa, które urozmaicą i wzbogacą nie tylko smakowo ale i odżywczo danie. Łyżeczka masła albo dobrego oleju lub oliwy również korzystnie wpłynie na potrawę.



~gość: Jeśli cierpię na niedoczynność tarczycy powinnam spożywać duże ilości sera twarogowego i jogurtów naturalnych czy to nie zakwasi organizmu? A potrawy z selera i kaszy jaglanej nie zrobią mi krzywdy?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Kasza jaglana ma działanie zasadotwórcze w odróżnieniu do pozostałych kasz ale niezalecana w nadmiarze w niedoczynności tarczycy. W tej sytuacji proszę zadbać o większą ilość produktów zasadotwórczych.



ZuzaKrzywaźnia: Którą kaszę najlepiej spożywać? W czym pomaga??

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Wszystkie dostarczają cennych składników mineralnych, witamin i w zależności od potrzeb, możliwości organizmu powinniśmy sięgać po te dopasowane do osoby. Jeśli nie ma żadnych konkretnych problemów zdrowotnych z żołądkiem, jelitami, nietolerancją glutenu polecałabym jak największe urozmaicenie. Kasza gryczana zawiera rutyn, duże ilości żelaza, wapna, kwas foliowy i będzie odpowiednia dla osób z anemią, kobiet w ciąży, osób z cerą naczynkową, przy zaparciach. Kasza manna i kukurydziana polecałabym w lekkostrawnych dietach jelitowych; jaglana w chorobach górnych dróg oddechowych; jęczmienna zawierająca sterole roślinne obniżające poziom złego cholesterolu.



~gość: Która kasza obniża cholesterol?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Gruboziarniste kasze zawierają więcej błonnika, który korzystnie wpływa na obniżenie złego cholesterolu. Dodatkowo kasza jęczmienna frakcję rozpuszczalną błonnika - beta glukany - zmniejsza wchłanianie tłuszczu i również skutecznie obniża poziom złego cholesterolu.



~gość: Czy można podawać kaszę gryczaną dwuletnim dzieciom? ja osobiście bardzo ją lubię ale sama sobie nie gotuje z wiadomych względów.:) gotuje przede wszystkim dzieciom:)

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: To dorośli mają być przykładem dla dzieci :) i to my powinniśmy pokazywać swoją postawą co i jak powinny jadać nasze dzieci. Kasza gryczana dwuletnim dzieciom jest wskazana - oczywiście w rozsądnej ilości - można ją podawać na różne sposoby, przemycać do potraw w postaci zapiekanek, kotletów mielonych z kaszą lub tylko z kaszy. Proszę pamiętać o łączeniu z produktami zwierzęcymi dla lepszego wykorzystania aminokwasów. Porcja warzyw z dobrym tłuszczem uzupełni idealnie bilans posiłku.



~gość: Moj Ojciec miał raka odbytnicy, po operacji jeszcze nie wrócił do całkowitego stanu zdrowia. Moje pytanie jak mam gotować kaszę aby aby nie wywołało to u niego rewolucji jelitowych? na sypko czy tez ziarna powinny być rozklejone rzadkie?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Kasza manna ma działanie zapierające, więc polecana dla osób z biegunkami. Jeżeli pojawiają się zaparcia polecałabym rozgotowane kasze grubsze z większą ilością błonnika ale w rozsądnych ilościach aby nie wywołać rewolucji jelitowych. Na pewno wskazana jest obserwacja reakcji organizmu na dany produkt i wprowadzanie ewentualnych zmian co do konsystencji produktu.



~gość: Mój dziadek ma zaawansowaną cukrzycę, traci wzrok. Czy jedzenie kaszy min. raz dziennie może spowolnić utratę wzroku? Jeśli tak to jaki rodzaj kaszy Pani poleca? Z góry dziękuję za odpowiedz :)

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Gruboziarniste kasze: gryczana, jęczmienna polecana ze względu na dużą ilość błonnika i regulacje poziomu glukozy i insuliny. Luteina, czyli składnik kaszy kukurydzianej ze względu na obecność tego przeciwutleniacza korzystnie wpływa na wzrok ale z powodu na wysoki indeks glikemiczny niepolecana w tym schorzeniu. Proszę pamiętać o regularności posiłków bo ma to bardzo duże znaczenie w cukrzycy - 6 posiłków rozłożonych co 3 godziny powinny dodatkowo korzystnie wpływać na zdrowie



Tumik111: Czy kasza jaglana jest zdrowsza od kaszy manny ?

Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Wszystkie kasze są zdrowe. W zależności od naszych potrzeb powinniśmy sięgać po to, co w danej sytuacji nasz organizm najbardziej potrzebuje. Wszystkie dostarczają energii w postaci złożonych węglowodanów, białka, błonnika, żelaza, magnezu, wapnia, fosforu, witamin z grupy B i wielu innych cennych składników. Rano proponuję kasze jaglaną z owocami i musami owocowymi, na przegryzką kaszę manną z dżemem czy powidłami, do obiadu - do porcji mięsa czy ryby - kaszę jęczmienną czy gryczaną. Dobrym pomysłem na wieczorny posiłek albo szybki lunch w pracy jest kasza jaglana ugotowana na sypko z natką pietruszki, cukinią, suszonym pomidorem i kawałkami grillowanego kurczaka. Pamiętajmy o urozmaiceniu bo tylko wtedy jesteśmy w stanie uzupełnić najskuteczniej potrzeby naszego organizmu.



Ewa Sypnik-Pogorzelska, dietetyk: Dziękuję za wszystkie pytania. Po przepisy, porady, ciekawostki zapraszam na stronę zbozesmakuje.tvn.pl Pozdrawiam!

Warto wiedzieć

Porady kulinarne

Podczas zapiekania lasagne lub cannelloni najlepszym sposobem, aby nie wysuszyć potrawy, jest wstawienie na dolną półkę w piekarniku naczynia wypełnionego wodą. Parująca woda sprawi, że danie zachowa odpowiednią wilgotność.

Gotując wodę na makaron, należy pamiętać, by posolić ją dopiero, gdy będzie wrząca. Posolona wcześniej woda potrzebuje więcej czasu, aby się zagotować.

Porady kulinarne

Makaron nie powinien się tłoczyć w garnku. Najlepiej 100 g makaronu ugotować w 1l wody , zaś do gotowania 400 g produktu wybrać większy garnek i ok. 4 l wody. Makaron będzie się swobodnie poruszał, równo się ugotuje i się nie poskleja. Warto pamiętać także, aby go mieszać podczas gotowania.

Ciekawostki o makaronie

Produkty zbożowe są podstawowym składnikiem codziennej diety, a pierwsze ziarna, pochodzące z dziko rosnących zbóż zostały zebrane ok. 11 tysięcy lat temu.

Największą porcję makaronu ugotowano w 2010 roku we włoskiej restauracji Buca Di Beppo w Kalifornii. Waga miski z makaronem to dokładnie 6253 kg, czyli ponad 6 ton. W Japonii z kolei w tym samym roku wyprodukowano makaron o rekordowej długości 3776m, a co zaskakujące to również Japończyk - Takiru Kobayashi od 2011 roku jest rekordzistą w jedzeniu makaronu. Potrafi zjeść 100g w 45 sekund