Czat z Magdaleną Jarzynka

Magdalena Jarzynka

    Nie trzeba rezygnować z pieczywa, trzeba tylko wybrać to zdrowsze, najlepiej pełnoziarniste czy razowe na zakwasie.

Zapis z czatu

Magdalena Jarzynka: Dzień dobry, zapraszam do zadawania pytań. Dzisiaj podejmujemy temat zbóż pełnoziarnistych.



~gość: Witam! Moj przykladowy jadlospis - jogurt naturalny 180g i kromka chleba razowego . 2 sniadanie to 200 g soku pomidorowego , 100 g jablka i 120 g pomaranczy. Obiad to 60 g ugotowanej kaszy gryczanej lub ciemnego makaronu lub ryzu i 150-200g mieszanki warzyw mrozonych np leczo lub chinskiej. Deser to marchew 200 g grillowana w piekarniku z ziolami bez oliwy lub surowka z salaty lodowej i pomidora ok 300g razem. Kolacja to puszka tunczyka w wodzie i 100 chudego twarogu (pasta) lub 150-200g indyka filet , lub kurczaka rowniez filet z 200g kapusty kiszonej lub buraczkami gotowanymi startymi 200g. Pije min.2 litry wody herbaty Pu Ehr , zielone. Na czczo wode z cytryna. Cwicze 50 min dziennie na rowerku. Chcialabym dolaczyc do diety owsianke na sniadanie ale nie wiem czy nie utyje. Stosowalam diete od kwietnia. Schudlam 30 kg. Waze 51 kg i mam 158cm wzrostu. Niestety od pazdziernika mialam ok 530 kcal i teraz boje sie efektu jojo. Od grudnia zaczelam dolaczac kasze , ciemne ryze , wiecej nabialu np zamiast serka wiejskuego 0% jem ten naturalny. Dolaczam 50 kcal co miesiac. Prosze poradzic mi jakie produkty powinnam dodawac , jak czesto , zeby nie wrocic do starej lub wiekszej wagi? Przez cala diete jadlam ciemne pieczywo , warzywa, owoce , nabial , drob. Czy jak dodam owsianke , nie utyje? Czy marchew z piekarnika nie spowoduje tycia? Chodzi tu o wysoki indeks glikemiczny. Prosze o pomoc. Pozdrawiam Ewa.

Magdalena Jarzynka: Żaden z tych produktów, które planuje Pani dodać, czyli ani marchewka ani owsianka nie spowoduje tycia. Zwłaszcza, że dodaje Pani te kilokalorie bardzo wolno, według nie nawet za wolno - może Pani dodawać 50 kcal tygodniowo nie miesięcznie - aż dojdzie Pani do normokalorycznej diety i uniknie Pani efektu jojo.



~gość: Witam:) piekę sama chleb z mąki pełnoziarnistej z orkiszu i z mąki pełnoziarnistej razowe,która jest lepsza? powiem ze chodzi mi o walory odchudzające,bo się odchudzam:)

Magdalena Jarzynka: Obie mąki są godne polecenia jeśli rzeczywiście są pełnoziarniste. Powinien być to typ mąki powyżej 2000.



~gość: Jak wiele porcji produktów pełnoziarnistych należy spożywać w ciągu dnia? Pozdrawiam, Ania.

Magdalena Jarzynka: 5-6 porcji, przy czym, możemy zjeść dwie porcje na obiad: kaszy, makaronu, ryżu.



~gość: Czy wartościowy jest chleb o proporcjach 1/3 mąki pszennej pełnoziarnistej 2/3 mąki pszennej typu 550 wypieczony na drożdżach instant?

Magdalena Jarzynka: Zdrowsze byłyby odwrotne proporcje i chleb na zakwasie a nie na drożdżach. Bez wątpienia chleb z własnego wypieku będzie dużo lepszy.



~gość: czy prawdą jest że nie powinno się podawać pełnoziarnistych wyrobów osobom chorującym na refluks żołądkowo-przełykowy?

Magdalena Jarzynka: Osoby z problemem refluksu powinny unikać produktów z dużą ilością błonnika, w związku z tym powinny ograniczać pełnoziarniste produkty, ale nie muszą z nich rezygnować zupełnie.



~gość: Witam, Chciałabym dowiedzieć się jak powinien wyglądać zdrowy podwieczorek. Jakie produkty można wykorzystać przygotowując ten posiłek? Czy jest to istotny posiłek wciągu dnia?

Magdalena Jarzynka: Wszystko zależy od tego jak wgląda nasze całodniowe menu, każdy posiłek w ciągu dnia jest istotny. Z pewnością podwieczorek powinien być posiłkiem mniejszym pomiędzy obiadem a kolacją.



korona_80: Jeśli mam chorą tarczyce to czy odchudzanie w ogóle jest możliwe?

Magdalena Jarzynka: Oczywiście, ze jest możliwe. Na początek potrzeba jest diagnoza jaki jest problem z tarczycą: niedoczynność, nadczynność czy Hashimoto. W zależności od tego z czym jest problem - dietoterapia wygląda inaczej.



~gość: Co Pani myśli o pieczywie pełnoziarnistym pszennym?

Magdalena Jarzynka: Każde pieczywo pełnoziarniste jest zdrowe. Istotny jest stopień przetworzenia ziarna a nie rodzaj zboża, a to drugie ma znaczenie tylko u osób z nietolerancją glutenu.



~gość: witam.jestem chora na nadwrazliwość jelita grobego i mój zoladek nie trawi ziaren które sa w chlebie czy zmielone dostarcza niezbędnych witamin itp. pozdrawiam ewelina

Magdalena Jarzynka: Tak, może Pani jeść produkty pełnoziarniste, bo jest to już stopień przetworzenia ziarna - są one rozdrobnione.



mac_mac: Dzień Dobry :) Jestem w ciąży 6 tydzień , jakie produkty powinnam jeść ? Pozdrawiam Kamila

Magdalena Jarzynka: W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta tylko o 100 kcal. Może Pani jadać normalnie, tylko zwrócić wagę na większe urozmaicenie - nie trzeba dodawać na tym etapie nic ekstra - chyba, że bardzo źle się Pani odżywiała wcześniej.



~gość: Witam zdjagnozowano u mnie cukrzyce ciążowa jem specjalny chleb dla cukrzyków ale po nim jestem wiecznie glodna czy może mi Pani wyslac najprostrzy jadlospis dla kobiet w ciazy z cukrzyca wyslac na maila bo juz nie wiem co mam jesc chodzi glównie o dania obiadowe zeby byly proste i tanie pozdrawiam haniagizycko

Magdalena Jarzynka: Radziłabym się zgłosić do specjalisty dietetyka gdyż problem jest skomplikowany i nie da się ustalić na podstawie szczątkowych danych szczegółowego jadłospisu. Przy ustalaniu diety dla Pani trzeba wziąć pod uwagę parametry Pani organizmu, przejrzeć wyniki badać, zweryfikować obecny sposób żywienia i tryb życia.



~gość: Witam, mam pytanie odnośnie mąki. Czy razowa i pełnoziarnista to to samo i jaka mąka (żytnia, pszenna, orkiszowa) jest najlepsza. Pozdrawiam

Magdalena Jarzynka: Mąka razowa to typ mąki 2000, a pełnoziarnista powyżej 2000 - czyli różną się one stopniem przetworzenia ziarna. Każdy rodzaj zboża: żyto, pszenica, orkisz występuje w produktach zbożowych pełnoziarnistych i razowych bo jest to rodzaj zboża, a nie stopień przetworzenia.



~gość: Witam, od dawna starałam odżywiać się zdrowo, dlatego makarony i pieczywo pełnoziarniste było czymś, co polubiłam, jednak mam dosyć dużą niedoczynność tarczycy, a co za tym idzie nadwagę, więc lekarz endokrynolog zalecił mi całkowitą rezygnację z pieczywa, makaronów, kaszy. Czy ma to sens?

Magdalena Jarzynka: W żadnym wypadku nie ma potrzeby rezygnacji z tych produktów, może Pani jadać węglowodany - zwłaszcza w zdrowszym wydaniu, czyli produktach pełnoziarnistych - proszę tylko uważać na ilości.



~gość: Czy pieczywo pełnoziarniste ma mniej soli i jest bardziej zalecane w chorobach nerek?

Magdalena Jarzynka: Nie ma takiej gwarancji, bo sól jest dodana do pieczywa jako składnik dodatkowy i nie ma wpływu na to rodzaj zboża tylko, ile w piekarni dodano soli.



korona_80: Jakie produkty pełnoziarniste poza chlebem i makaronami polecić może Pani przy diecie??

Magdalena Jarzynka: Proszę pamiętać o kaszach, zwłaszcza tych pełnoziarnistych czyli "grubych", np.: gryczana, pęczak, perłowa. Dobrze byłoby włączyć do diety pełnoziarnisty ryż i mało przetworzone płatki, np. owsiane.



~gość: Witam! Które pieczywo jest bardziej pełnowartościowe i lepsze podczas diety odchudzającej, pełnozarniste czy żytnie?

Magdalena Jarzynka: Pełnoziarniste to rodzaj przetworzenia zboża, a żytnie to rodzaj zboża, czyli mąka pełnoziarnista może być: żytnia, orkiszowa, pszenna itp. Żytnia może być mąką pełnoziarnistą, graham itp. Sama mąka pełnoziarnista żytnia jest w diecie bardzo polecana.



~gość: czy jedząc produkty pełnoziarniste mamy pewnosć , ze będziemy chudli?

Magdalena Jarzynka: Nie mamy pewności, dlatego że wszystko zależy od ilości. Jeżeli nie zachowamy umiaru w produktach pełnoziarnistych to one także mogą tuczyć.



~gość: Czy podczas gotowania płatków owsianych (ja gotuje ok. 15 min) tracą one wartości odżywcze ?

Magdalena Jarzynka: Nie tracą swoich właściwości. W płatkach owsianych jest głównie błonnik i składniki mineralne, które są w miarę odporne na obróbkę termiczną.



~gość: A co mogę jeść gdy jestem chora na celiaklię?

Magdalena Jarzynka: W przypadku Pani choroby musi Pani zrezygnować ze wszystkich produktów zawierających gluten. Niestety odpada przy tym większa część naszych polskich zbóż, może Pani jadać produkty z gryki, np.: mąka gryczana, kasza gryczana także produkty jaglane, np.: kasza jaglana, płatki. Poza tym bezpieczne są dla Pani produkty z ryżu, amarantusa, quinoa i kukurydzy.



~gość: Od kilku tygodni odchudzam się pod okiem dietetyka. Jednym z zaleceń jest zamiana jasnego pieczywa na ciemne, razowe, ale bez ziaren. Czy mój organizm dużo na tym traci?

Magdalena Jarzynka: Musiała Pani źle zrozumieć dietetyka. Każde pieczywo jest z ziaren, istotny jest stopień przetworzenia tych ziaren. Proszę wybierać produkty zbożowe pełnoziarniste, razowe.



~gość: Dla osob odchudzajacych sie, spozywanie jakich ziaren jest najkorzystniejsze?

Magdalena Jarzynka: Może Pani spożywać każdy rodzaj ziarna, proszę zwracać uwagę na stopień ich przetworzenia, czyli przy odchudzaniu najlepiej wybierać produkty z większą ilością błonnika czyli pełnoziarniste, razowe.



~gość: Witam serdecznie jestem 26letnia kobieta nie odżywiam sie tłusto nie jem słodyczy a mam wysoki poziom triglicerydów we krwi czy istnieje sposób żeby zbić ten poziom bez farmakologii? Pozdrawiam

Magdalena Jarzynka: Oczywiście, że można zbić poziom trójglicerydów i co za tym idzie poprawić wyniki badań bez farmakologii. Radziłabym poradzić się specjalisty w celu ułożenia dokładnej diety. Warto dodać produkty pełnoziarniste ze względu na dużą ilość błonnika, który pomaga obniżyć poziom trójglicerydów.



~gość: Witam :). Od.pewnego czasu cierpię na uciążliwe zaparcia ( jestem w ciąży). Nie wiem czym jest to spowodowane, bo jem dużo warzyw, owoców, płatków owsianych, otrebow i innych produktów wysokoblonnikowych. Czy czasami mogę zastosować jednodniową dietę owsiankowa z dodatkiem jabłka lub.dwóch ?. Ostatnio zrobiłam sobie taki jeden dzień i czułam się troszkę.lepiej.

Magdalena Jarzynka: W ciąży nie wolno stosować takich drastycznych, nawet jednodniowych, diet. Być może popełnia Pani jakieś drobne błędy, mimo jedzenia dużej ilości warzyw, owoców i produktów zbożowych, które powodują zaparcia i potrzebna byłaby tutaj analiza Pani całodziennego jadłospisu.



Heidipn: Witam czy to prawda, że chcąc pozbyć się cellulitu trzeba zrezygnować całkowicie z pieczywa.?

Magdalena Jarzynka: Nie trzeba rezygnować z pieczywa, trzeba tylko wybrać to zdrowsze, najlepiej pełnoziarniste czy razowe na zakwasie.



Magdalena Jarzynka: Dziękuję za wszystkie pytania. Chętnych zapraszamy do poradni www.dietosfera.pl. Pozdrawiam Magdalena Jarzynka.

Warto wiedzieć

Porady kulinarne

Podczas zapiekania lasagne lub cannelloni najlepszym sposobem, aby nie wysuszyć potrawy, jest wstawienie na dolną półkę w piekarniku naczynia wypełnionego wodą. Parująca woda sprawi, że danie zachowa odpowiednią wilgotność.

Gotując wodę na makaron, należy pamiętać, by posolić ją dopiero, gdy będzie wrząca. Posolona wcześniej woda potrzebuje więcej czasu, aby się zagotować.

Porady kulinarne

Makaron nie powinien się tłoczyć w garnku. Najlepiej 100 g makaronu ugotować w 1l wody , zaś do gotowania 400 g produktu wybrać większy garnek i ok. 4 l wody. Makaron będzie się swobodnie poruszał, równo się ugotuje i się nie poskleja. Warto pamiętać także, aby go mieszać podczas gotowania.

Ciekawostki o makaronie

Produkty zbożowe są podstawowym składnikiem codziennej diety, a pierwsze ziarna, pochodzące z dziko rosnących zbóż zostały zebrane ok. 11 tysięcy lat temu.

Największą porcję makaronu ugotowano w 2010 roku we włoskiej restauracji Buca Di Beppo w Kalifornii. Waga miski z makaronem to dokładnie 6253 kg, czyli ponad 6 ton. W Japonii z kolei w tym samym roku wyprodukowano makaron o rekordowej długości 3776m, a co zaskakujące to również Japończyk - Takiru Kobayashi od 2011 roku jest rekordzistą w jedzeniu makaronu. Potrafi zjeść 100g w 45 sekund