Czat z Magdaleną Czyrynda-Koleda

Magdalena Jarzynka

    Ze zbóż nie trzeba całkowicie rezygnować, należy jednak wybierać te, które nie zawierają glutenu: amarantus, komosa ryżowa...

Zapis z czatu

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Witam wszystkich na czacie, dzisiaj rozmawiamy o połączeniu zbóż z sezonowymi produktami. Zapraszam do zadawania pytań.



~gość: Jestem 15-latką czy po treningu który kończę o 17 jeść czy czekać do następnego dnia ?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Wszystko zależy od tego, o której się kładziesz spać. Ostatni posiłek powinien być zjedzony 3 godziny przed snem. W okresie dojrzewania potrzebny jest pełnowartościowy posiłek przed snem - polecam dwie kanapki z pastą twarogową z dodatkiem warzyw sezonowych: rzodkiewki, szczypiorku.



~gość: Co Pani może poradzić kobiecie po 50 - tce w kwestii odżywiania. Co powinna jeść a czego unikać, żeby zachować wagę i nie tyć.

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Przede wszystkich trzeba zwracać uwagę na systematyczność posiłków. Każdy dzień powinien zaczynać się od śniadania, nie od samej kawy :), którego podstawą będą produkty zbożowe typu: kasza jaglana z warzywami, owsianka z jabłkiem czy kanapki z wędliną w towarzystwie warzyw. W ciągu dnia nie można też zapomnieć o przegryzkach, ale zdrowych w postaci jogurt z płatkami, owocu czy nawet batonika zbożowego zjadanych w odstępach trzygodzinnych. Proszę pamiętać również o głównym posiłku dnia. Jeżeli jest Pani aktywną zawodowo może Pani sama zrobić ten posiłek w domu i zabrać go ze sobą a następnie odgrzać. Wygodną opcją jest makaron z pojawiającymi się ostatnio szparagami i z serem czy leczo z ryżem i kurczakiem. W okresie około menopauzalnym warto uśmiechnąć się w stronę warzyw strączkowych, które są bogate w fitoestrogeny mających zbawienny wpływ na organizm kobiety w tym czasie. Kolacja także jest bardzo ważna jednak niech będzie lżejszym posiłkiem w postaci sałatki z wkładem serowym plus grzanki. Proszę pamiętać o odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia, najlepiej w postaci wody i herbaty bez cukru, min. 1,5l/dobę.



~gość: Witam! Co pani sądzi o stosowaniu diety bezglutenowej przez osoby, które nie są chore na celiaklię? Pozdrawiam

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Uważam za bezzasadne stosowanie diety jeżeli nie ma takich wskazań zdrowotnych. Nie mam sensu pozbawiać organizm wartości odżywczych zawartych w produktach zbożowych zawierających gluten. Takie produkty są głównym źródłem energii w ciągu dnia, doskonałym dostarczycielem żelaza, cynku czy magnezu.



~gość: Witam, jestem mamą dwumiesięcznej Nadii, którą karmię piersią. Od samego początku zmagam się z problemem wciąż niespójnych porad na temat odżywiania w czasie karmienia. Czy faktycznie ta dieta musi być tak bardzo ograniczona i ostrożna? Czy może powinnam jeść po prostu zdrowo, nie wykluczając z dieta żadnych produktów?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Faktycznie, temat odżywiania się w trakcie karmienia piersią jest trudny ponieważ mamy niespójne informacje. Sama obecnie jestem mamą karmiącą, więc doskonale Panią rozumiem. Z autopsji wiem, że powinno się jeść wszystko z ewentualnym wykluczeniem na początku produktów potencjalnie alergizujących typu: orzechy, cytrusy, truskawki oraz produktów silnie wzdymających i ciężkostrawnych czyli smażone potrawy i rośliny strączkowe. Układ pokarmowy małego dziecka w pierwszych miesiącach życia przystosowuje się do nowych warunków, płacz nie musi być zawsze oznaką kolki choć wiem, że ciężko to sobie uzmysłowić, że to nie kwestia problemów z brzuszkiem i tego co zjadłyśmy. Proszę pamiętać, że szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko.



~gość: moja 2 letnia córka nie lubi mięsa, ale jada ryby, jajka, nabiał. Czy to wystarczy do jej prawidłowego rozwoju ?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Proszę się nie przejmować, w tym wieku dzieci mogą zmieniać upodobania smakowe - najważniejsze by jej na siłę nie zmuszać do zjadania mięsa, może Pani podejmować próby przemycenia mięsa, np. w naleśnikach z mięsem i warzywami czy w zapiekance. Dobrze, że córka jada takie produkty jak nabiał, jajka czy ryby, które są również źródłem pełnowartościowego białka. Prawdą jest, że mięso jest źródłem łatwo przyswajalnego żelaza, jedna w tym okresie można go również dostarczyć jadając kasza, makarony czy płatki.



~gość: Czym się kierować ustalając pory posiłków jeśli pracuje się na zmiany i nie można jeść codziennie o tej samej porze? Zmiany są z reguły tygodniowe ale też w jednym tygodniu mogą być różne zmiany, albo na 6 albo na 13.30.

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Niezależnie od tego, na którą zmianą Pani zaczyna pracę, ważne aby dzień rozpocząć od śniadania - wytycza pory kolejnych posiłków, niezależnie czy jednego dnia wypadnie o 5 rano a innego o 10 - każdy następny posiłek powinien być co 3-4 godziny od poprzedniego (4-5 posiłków w ciągu dnia). Posiłki rozplanować tak, aby ostatni był najpóźniej 3 godziny przed snem. Jeżeli ma Pani nocną zmianę, odbywającą się od 22 proszę strać się aby od tej godziny do około 6 rano wypijać tylko płyny by Pani organizm miał czas na odpoczynek i regenerację.



~gość: Witam, zalecano mi spożywać dużo żelaza. W jakich produktach go znajdę najwięcej?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Najwięcej Łatwo przyswajalnego żelaza jest w mięsie, jednak można go również dostarczyć z produktów zbożowych. Najbardziej godne polecenia jest kasza jaglana, gryczana, amarantus czy płatki gryczane. W połączeniu z zielonymi warzywami, buraczkami, owocami suszonymi będą bombą żelazową dla organizmu.



~gość: Na sniadanie kasza manna czy owsianka ?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Może być jedno i drugie, wszystko zależy od tego na co danego dnia mamy ochotę.



~gość: Mam celiakie, czym zastąpić zboża aby dieta była zbilansowana?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Ze zbóż nie trzeba całkowicie rezygnować, należy jednak wybierać te niezawierające glutenu, czyli: amarantus, komosa ryżowa, kasza jaglana, ryż, pieczywo kukurydziane.



~gość: Witam. Czy to prawda że jazda na rolkach jest dobra na ładne ciało?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Każda aktywność fizyczna w połączeniu ze zbilansowaną dietą z pewnością wpłynie na ładną sylwetkę.



~gość: Czy warto rezygnować z produktów zbożowych - zwłaszcza z kanapek na kolację? Co w zamian najlepiej stosować na kolację? Same produkty białkowe?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Nie, nie jest to do końca prawdą, wszystko zależy co Pani jadła w ciągu dnia. Jeżeli kanapki nie królowały przez cały dzień to spokojnie można się skusić na kanapkę z ulubionym serkiem, pastą jajeczną z warzywami. Alternatywą dla pieczywa może być sałatka na bazie makaronu czy kaszy czy jogurt z płatkami w towarzystwie sezonowych owoców.



~gość: Chyba z milion razy próbowałam ` rzucić` słodycze, jednak już godzinę później czuję tak wielką potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego że jestem gotowa na piechotę przejść ponad kilometr do sklepu. O niczym innym nie mogę myśleć

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Może nie warto z nich rezygnować tylko znaleźć zdrowszą alternatywę :) Jeżeli jest Pani miłośniczką ciasta to zamiast tiramisu czy ptysia z kremem można przyrządzić sernik na zimno z dużą ilością owoców, a kruchy spód szarlotki zamienić na ten ana bazie płatków owsianych. Zwykłą czekoladę zamieniamy na czekoladę gorzką z dodatkami typu pomarańcza, maliny czy imbir. Ważne by te słodkie przekąski nie pojawiały się częściej niż dwa razy w ciągu dnia i nigdy nie były zjadane kosztem dania głównego. Porcja to np. trzy kostki czekolady czy dwa-trzy ciasteczka.



~gość: witam jestem matka karmiaca, jakie ziarna zbórz moga uczulac moje maleństwo? (słonecznik, soja)

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Żadne zboża nie powinny uczulać Pani maleństwa, więc spokojnie może Pani je wykorzystywać w codziennym menu. Wspomniana soja należy do roślin strączkowych (nie należy z nią przesadzać, ale nie rezygnować), słonecznik do ziaren ale nie tych zbożowych i spokojnie może znaleźć się w diecie bo jest dobrym źródłem magnezu.



~gość: Witam, jestem mamą 5letniej dziewczynki która ma nietolerancję na gluten i mleko krowie. Proszę poradzić czym mogę zastąpić piewczywo?Czy istnieje konkretny rodzaj piewczywa dla osób z nietolerancją dostępny w sklepie czy tylko produkty w specjalnych sklepach z żywnością eco?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Całkowita eliminacja pieczywo nie jest potrzebna, należy unikać to zawierające gluten, w diecie spokojnie może znaleźć się ryżowe, kukurydziane czy gryczane. Na stronach typu www.celiakia.pl, www.bezgluten.pl rodzice dzieci zmagających się z tą chorobą dzielą się przepisami na pieczywo, które można przygotować samemu w domu lub zamieszczają adresy i nazwy sklepów i piekarni na terenie całej Polski gdzie takie pieczywo można kupić.



~gość: Czy jedzenie owoców po wysiłku fizycznym na wieczor to dobry pomysł ?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Zjedzenie samego owocu nie jest najlepszym pomysłem gdyż zawiera on tylko cukry proste, które dają nam energię na bardzo krótko - w perspektywie całej nocy i dużego odstępu do następnego posiłku warto wieczorny posiłek wzbogacić o produkty zbożowe. Lepszym wyborem będzie koktajl na bazie owoców, maślanki i otrąb czy płatków alternatywą będzie kanapka z pastą rybną i warzywami albo twarożkiem.



~gość: Czy różne produkty zbożowe są kaloryczne ? Jakie zalety posiadają ?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Oczywiście każdy produkt ma inna wartość kaloryczną. Jeśli jemy je z umiarem to nie musimy się martwić o dodatkowe centymetry w talii w zamian dostaniemy porządną dawkę energii, witamin z grupy B, żelaza, potasu czy cynku. Wszystkie te dobre składniki pracują na nasz sprawny umysł, ładną cerę i układ nerwowy.



~gość: Jaka stosowac diete przy otylosci brzusznej?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Zbilansowaną której podstawą będzie 4-5 mniejszych posiłków zjadanych co 3 godziny przy czym ostatni nie może później niż 2,5 godziny przed snem. Każdy posiłek powinien być bogaty oprócz białka w produkty zbożowe i warzywa będących skarbnicą błonnika, który jest bardzo ważny w procesie odchudzania - oczyszcza nasze jelita, wiąże tłuszcz i wydala go na zewnątrz. Nie można przy tym zapomnieć o nawadnianiu gdyż odpowiednia podaż płynów (minimum 1,5l w ciągu dnia) wspomaga gubienie kilogramów.



~gość: Czy produkty zbożowe są kaloryczne ? Jestem na diecie i nie mam pojęcia czy włączyć je w moje codzienne menu.

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Mają swoje kalorie, ale są niezbędne w codziennym menu gdyż są głównym źródłem energii. Warto wybierać produkty pełnoziarniste, które są bardziej bogate w błonnik i dzięki czemu wspomagają proces odchudzania



~gość: Dzien dobry. Jaki chleb jest najmniej kaloryczny a przy tym najbardziej zdrowy?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Zamiast patrzeć na kalorie warto skupić się na ilości zjadanego pieczywa w ciągu dnia nawet najzdrowsze pieczywo pełnoziarniste zjedzone w ilości 8 kromek dziennie nie pomoże w zachowaniu ładnej sylwetki. Dokonując wybory chleba starajmy zwracać uwagę na stopień jego przemiału im mniej przetworzona mąka tym pieczywo bardziej bogate, np. w błonnik. Uwaga na barwę pieczywa - nie zawsze ciemne oznacza razowe - warto więc czytać etykiety.



~gość: Czy można zrezygnować całkowicie z jedzenia pieczywa? W zamian jeść na śniadanie płatki owsiane, a np na obiad kasze?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Całkowita rezygnacja z pieczywa nie jest potrzebna, każdy z produktów zbożowych ma unikalny skład odżywczy. O ile płatki owsiane będą bogatsze w błonnik, niektóre kasze w żelazo, pieczywo w witaminy z grupy B czy np. magnez, a każdy z tych składników powinien znaleźć się w codziennym menu, więc urozmaicenie jest bardzo ważne.



~gość: Witam,jestem wielką zwolenniczką kanapek z czym przygotowywać chlebek żeby było zdrowo i niekoniecznie kalorycznie

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Warto skorzystać z sezonowości warzyw i owoców. Można przyrządzić twarożek z dodatkiem szczypiorku czy rzodkiewki, pastę rybną na bazie wędzonej makreli i natki pietruszki czy położyć plastry wędliny w towarzystwie świeżego pomidora i kiełek.



~gość: Czy chleb warto zastępować waflami ryżowymi, aby zmniejszyć kaloryczność danego posiłku ?

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Niestety często nie jest to dobra zamiana gdyż zdarza się, ze popadamy w pułapkę zamieniając jedną kromkę chleba na pół paczki wafli ryżowych. Nie osiągniemy zamierzanego efektu, wręcz przeciwnie, dostarczymy sobie jeszcze więcej kalorii. Jeśli jest Pani miłośniczką wafli ryżowych to może je Pani wpleść na jedną z przegryzek w ilości jednego wafla posmarowanego serkiem w towarzystwie warzyw lub dżemu.

Mgr inż. Magdalena Czyrynda-Koleda: Dziękuję za wszystkie pytania, ich ogrom. W kwestii dalszych porad zapraszam do poradni www.dietosfera.pl. Pozdrawiam i życzę miłego dnia i zdrowych wyborów jedzeniowych :)

Warto wiedzieć

Porady kulinarne

Podczas zapiekania lasagne lub cannelloni najlepszym sposobem, aby nie wysuszyć potrawy, jest wstawienie na dolną półkę w piekarniku naczynia wypełnionego wodą. Parująca woda sprawi, że danie zachowa odpowiednią wilgotność.

Gotując wodę na makaron, należy pamiętać, by posolić ją dopiero, gdy będzie wrząca. Posolona wcześniej woda potrzebuje więcej czasu, aby się zagotować.

Porady kulinarne

Makaron nie powinien się tłoczyć w garnku. Najlepiej 100 g makaronu ugotować w 1l wody , zaś do gotowania 400 g produktu wybrać większy garnek i ok. 4 l wody. Makaron będzie się swobodnie poruszał, równo się ugotuje i się nie poskleja. Warto pamiętać także, aby go mieszać podczas gotowania.

Ciekawostki o makaronie

Produkty zbożowe są podstawowym składnikiem codziennej diety, a pierwsze ziarna, pochodzące z dziko rosnących zbóż zostały zebrane ok. 11 tysięcy lat temu.

Największą porcję makaronu ugotowano w 2010 roku we włoskiej restauracji Buca Di Beppo w Kalifornii. Waga miski z makaronem to dokładnie 6253 kg, czyli ponad 6 ton. W Japonii z kolei w tym samym roku wyprodukowano makaron o rekordowej długości 3776m, a co zaskakujące to również Japończyk - Takiru Kobayashi od 2011 roku jest rekordzistą w jedzeniu makaronu. Potrafi zjeść 100g w 45 sekund